Data Talks Case Studies | AIK Fotboll | Marketin Automation

KUNDCASE

Så dubblade Kvalitetsflytt konverteringen av nya kunder (och ökade merförsäljningen)

Manuella och tidskrävande processer…

 

...Finns det något mer frustrerande?

Trots den teknologi som finns idag, sitter många bolag med manuella och repetitiva uppgifter som bokstavligen äter upp tiden och som skapar långt ifrån optimala kundupplevelser. Det klipps och klistras från excel-filer, det kopieras e-poster och texter, sedan mitt i allt detta ska man försöka mäta och förstå sin verksamhet.

Trots att det snart är 2020 är detta verkligheten för många bolag. Och så här såg det ut för vår kund Kvalitetsflytt gällande deras kundkonvertering för ett år sedan.

FÖRE: SÅ HANTERADE KVALITETSFLYTT

SINA OFFERTFÖRFRÅGNINGAR

För att konvertera besökare till kunder har flyttfirman Kvalitetsflytt på sin hemsida (www.kvalitetsflytt.se) ett formulär som de ber besökare fylla i om de behöver flytthjälp. Se bild nedan på hur det ser ut idag. 

 

Innan Kvalitetsflytt hade implementerat Marketing Automation stod det att kunden får en offert inom 24-72 timmar. (Och inte 30 minuter som det står idag). Ingen katastrof, men ändå så pass lång tid att många potentiella kunder föll av på vägen.

Efter att formuläret hade fyllts i skickades denna till ett e-postkonto som någon hos Kvalitetsflytt behövde svara på. Denna manuella bearbetning av förfrågningar var inte bara väldigt tidskrävande (tidsmässigt tog det ungefär 4 timmar per kund), den var dessutom rörig då det inte fanns en övergripande bild av kunden någonstans. 

 

Den ledde till en konverteringsgrad på 30-40%, vilket betydde att majoriteten av potentiella kunder gick till en konkurrent. All kunduppföljning skedde manuellt. Om en kund inte svarade behövde någon från Kvalitetsflytt höra av sig och följa upp. 

 

Hade de fått offerten? Såg det bra ut? Ville de acceptera erbjudandet?

 

Inte nog med det, detta sätt att hantera offertförfrågningar skapade inte något utrymme för mer- eller uppförsäljning. Pengar lämnades därmed gång på gång på bordet och kunderna fick i sin tur inte heller en optimal upplevelse. (Du kommer snart förstå varför). 

 

Kundupplevelsen är enormt viktig för att bibehålla och få nya kunder genom word-of-mouth. 

Visste du att 89% av konsumenterna byter till en konkurrent efter en dålig kundupplevelse? (Detta enligt Oracle).

EFTER: SÅ DUBBLADE KVALITETSFLYTT

KONVERTERINGEN AV NYA KUNDER

Kvalitetsflytt valde, som du redan läst, att se sig om efter ett alternativ gällande deras offerthantering. De har ca 500-600 leads i månaden och målet var att minska tiden som spenderas på detta och samtidigt öka konverteringen av nya kunder. Det var då de kom i kontakt med Data Talks. 

Från att ha skickat varje offert manuellt valde Kvalitetsflytt att sätta upp en process där ett ungefärligt pris gällande flytthjälpen gick ut automatiskt. På så sätt lyckades de att effektivisera offerthanteringen. 

 

Idag fyller kunden i om det är en lägenhet (samt antal rum) eller ett radhus/villa som de flyttar från och till. De fyller även i om de flyttar till samma eller en annan stad. Baserat på detta får kunden en föruträknad offert, som senare kan komma att justeras. (I majoriteten av fallen stämmer dock den automatiska beräkningen).

RESULTATET: EN FÖRBÄTTRAD

KUNDUPPLEVELSE OCH ÖKAD

FÖRSÄLJNING

Detta har inte bara sparat Kvalitetsflytt ca 100 timmar i månaden (vilket motsvarar en deltidstjänst; i sin tur en besparing på flera hundra tusen kronor per år). De har även minskat tiden som kunden får vänta på en offert från upp till 72 timmar till 5 minuter. 

 

Rätt stor skillnad i väntetid, eller hur?  

 

För de kunder som inte tackar ja direkt, följer flera påminnelsemail som ökar konverteringen ytterligare. Som du vet kan livet komma emellan och saker bli liggande. Genom påminnelsemailen hjälper de alltså de kunder som kanske glömt bort offerten och därmed kan de organisera sin flytt snabbare och effektivare.

Allt detta ledde i sin tur till en dubblering av antalet nya kunder. Tidigare stängde Kvalitetsflytt mellan 30-40% av alla förfrågningar, idag stänger de upp till 80%. 

 

Med dessa fantastiska resultat valde Kvalitetsflytt att fortsätta förbättra kundupplevelsen. Idag har de även merförsäljning i form av skräpkörning och flyttstäd. Dessa två erbjudanden skickas ut efter att en kund beställt flytthjälp. 

 

Merförsäljningen är uppsatt automatiskt, vilket innebär att Kvalitetsflytt inte bara ökar sin försäljning i samband med ett köp, de erbjuder även en mer komplett kundupplevelse. Kunden får hjälp med annat som ofta tillkommer i samband med en flytt och all bokning sker smidigt, vilket skapar en stort värde. Slutligen skickas en e-post som ger tips på hur du packar optimalt.

SKAPA FLER WIN-WIN SITUATIONER

Tänk om du kunde dubblera konverteringarna av nya kunder? Vad skulle det innebära för din verksamhet? Vad skulle det innebära för dina intäkter och ditt slutliga resultat?

 

Att både kunna öka konverteringen och förbättra kundupplevelsen skapar en win-win situation. Och det är precis det som ett Marketing Automation-program kan göra för ditt företag. Vill du lära dig mer om hur Marketing Automation kan hjälpa till företag att öka sin intäkter?

 

Kontakta oss så berättar vi mer.